• 09 Dec 14
  • Posted by admin

25 organisasjoner og partier bak ny kampanje

Vi er nå inne i en skjebnetid, hvor regjeringen og Stortinget snart vurderer pelsfarmenes videre eksistens. 25 organisasjoner og partier lanserer derfor en kampanje for å synligjøre kravet om å forby pelsdyroppdret: Vi snur #ryggentilpels.

Tirsdag 9. desember viste NRK Brennpunkt dokumentarfilmen "Pels" som gir unike og opprørende innblikk i norsk pelsdyroppdrett. Filmen har allerede skapt sterke reaksjoner. Mattilsynet sier de er "forskrekket og forbannet" over lovbruddene og den respektløse behandlingen av dyr som er avdekket.

Med kampanjen Vi snur #ryggentilpels har Dyrebeskyttelsen Norge og Nettverk for dyrs frihet foreløpig samlet 25 organisasjoner og politiske partier bak et felles opprop mot pelsdyroppdrett: Pelsdyroppdrett kan aldri bli forenelig med god dyrevelferd og må derfor forbys. Målet er å synliggjøre befolkningens sterke motstand mot pelsindustrien. 

Skjebnetid for pelsdyrene: forbud er mulig

I 2002 fikk pelsdyrnæringen en tiårsfrist av Stortinget til å bedre dyrevelferden på farmene betraktelig. Dersom de ikke klarte å innfri dette kravet skulle en avvikling vurderes. Regjeringen har nedsatt et utvalg som evaluerer pelsdyrnæringen, selv om vi allerede vet at mink og rev aldri kan trives innesperret i små nettingbur. Utvalget kommer med sin rapport 15. desember, og vi vil i den anledning gi regjeringen og Stortinget en klar beskjed om å forby pelsdyroppdrett.

Du kan gjøre en forskjell

Det vi trenger nå er et synlig, folkelig engasjement som regjeringen ikke kan unngå å legge merke til. Vi håper at du vil være med på laget og skape ekstra blest om kampanjen vår.
 

Bli med å snu #ryggentilpels

Vis at du også krever en avvikling av pelsfarmene ved å delta i kampanjen.

1. Ta et bilde av deg selv, vennegjengen, bestefar eller katten som står med ryggen til. Vær kreativ! Du kan også ta bilder hvor den som snur #ryggentilpels viser ansiktet eller ser inn i kameraet.

2. Post og tagg bildet på Instagram, Facebook og/eller Twitter med hashtaggen #ryggentilpels, og oppfordre dine følgere til å gjøre det samme. Bruk også gjerne bildet som profilbilde.

Slik kan du enkelt gi et viktig bidrag til kampanjen og samtidig vise at du tar avstand fra dyremishandling. Så snart kampanjen lanseres, samles alle bidrag på nettsiden www.ryggentilpels.no.